Verokortti työsuhteen alussa
Verokortin toimittaminen on palkansaajalle tärkeä asia – etenkin työsuhteen alussa. Verottajan ohjeen mukaan palkanlaskenta joutuu toimittamaan ennakonpidätyksen 60 % mukaan palkasta, mikäli verokortti ei ole palkanlaskennan käytettävissä palkka-aineiston muodostushetkellä (aineistopäivänä).
Personec-asiakkaiden osalta palkanlaskenta saa kaikki verokortit suoraan rajapinnan kautta, mikäli henkilöllä on verottajalta haettu verokortti kyseessä olevaa tulolajia varten.
Verokortin tuloraja loppuvuodelle
Jokaisen palkansaajan tulee huolehtia oman verokorttinsa tulorajan riittävyydestä. Lue verottajan tarkempi ohje tulorajan tarkistamiselle täältä. Mikäli ennakonpidätyksen määrää on tarpeen muuttaa loppuvuodelle, voit tehdä muutosverokortin OmaVerossa. Muutosverokortin tiedot tulee toimittaa Meitaan (pois lukien Personec-asiakkaat).
Mikäli palkansaaja haluaa korottaa verokorttiin merkittyä ennakonpidätyksen perusprosenttia, hänen tulee toimittaa kuva tai skannaus verokortista, johon hän on merkinnyt muokkaamansa ennakonpidätyksen perusprosentin. Ennakonpidätysprosenttia voi ainoastaan korottaa omalla merkinnällä, ei laskea. Veroprosentin nostolla ei ole vaikutusta tulorajaan.
Miksi on tärkeää huolehtia oman tulorajansa riittävyydestä?
Jos palkansaajan tuloraja ei riitä, joutuu palkanlaskenta toimittamaan ennakonpidätyksen verokortilla näkyvän lisäprosentin mukaan. Tämä voi aiheuttaa tilipäivänä ikävän yllätyksen, joten huolehdithan tulorajan riittävyydestä oma-aloitteisesti.
Tarkista tarvittaessa Tulorekisterin tietosi
Palkansaajat voivat tarkistaa Tulorekisteristä vuoden 2024 palkkatietojen oikeellisuuden. Pääset tarkastamaan tiedot täältä. Mikäli havaitset palkkatiedoissa virheitä, tee niistä korjauspyyntö Meitalle Meittari itsepalvelukanavan kautta tai sähköpostitse. Löydät eri asiakkuuksien palkanlaskennan yhteystiedot verkkosivuiltamme.