Etelä-Karjalan, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan asiakkaidemme (pois lukien Populus-palkkajärjestelmää käyttävät Pohjois-Karjalan kunnat ja yhtiöt), palkansaajien ja luottamushenkilöiden ei ole enää 1.1.2024 jälkeen tarvinnut toimittaa uusia tai kesken vuotta tilattuja muutosverokortteja palkanlaskentaan, vaan palkanlaskenta saa ajantasaiset tiedot suoraan verottajalta. Sen sijaan eläkkeelle jääneiden sekä lähdeverollisten henkilöiden tulee toimittaa verokorttinsa itse, sillä Meita ei saa näihin liittyviä tietoja valitettavasti suoraan.
Palkansaaja hallinnoi omia ennakonpidätystietojaan omavero.fi-palvelussa. Palkanlaskenta poimii palkansaajan hakeman muutosverokortin palkka-aikataulussa ilmoitettua aineistontoimituspäivää seuraavana aamuna, ja ennakonpidätystiedot tulevat voimaan seuraavasta palkanmaksupäivästä lukien.
Muutosverokortit eivät tule voimaan takautuvasti. Jos palkansaaja on tilannut muutosverokortin, mutta ei haluakaan muutosta voimaan, hänen tulee tehdä palvelupyynnöllä erillinen ilmoitus palkanlaskentaan. Jos palkansaaja haluaa korottaa verokorttiin merkittyä ennakonpidätyksen perusprosenttia, hänen tulee tietoturvasyistä jatkossakin toimittaa kuva tai skannaus verokortista, johon hän on merkinnyt muokkaamansa ennakonpidätyksen perusprosentin. Ennakonpidätysprosenttia voi ainoastaan korottaa omalla merkinnällä, ei laskea.
Populus-palkkajärjestelmää käyttävät Pohjois-Karjalan kunta- ja yhtiöasiakkaat
Populus-palkkajärjestelmää käyttäville Pohjois-Karjalan kunta- ja yhtiöasiakkaille Meitan palkanlaskenta noutaa ennakonpidätystiedot Verohallinnosta sähköisesti vain kerran vuodessa. Tiedot haetaan tammikuun ensimmäiseen palkanmaksuun.
- Ennakonpidätystiedot saadaan henkilöistä, joilla palvelussuhde on ollut voimassa edellisenä vuonna.
- Edellä mainittuun ryhmään kuuluvien ei tarvitse toimittaa verokorttia palkanlaskentaan. Huomioithan kuitenkin, että verottaja toimittaa tässä siirrossa 1.1. voimaan tulevat verokortit – ei kuitenkaan muutosverokortteja.
- Mikäli olet tilannut muutosverokortin, olet uusi työntekijä, tai palvelussuhteesi alkaa kesken vuoden (esimerkiksi kesätyöntekijät), verokortin toimittaminen palkanlaskentaan on palkansaajan omalla vastuulla.
Mitä asioita verokortin toimittamisessa tulee huomioida?
- Voit toimittaa verokorttisi joko itse tai esihenkilösi kautta Meitalle itsepalveluportaali Meittarin kautta tai sähköpostilla. Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta toimittaa verokorttia sähköisesti, löytyvät toimistojemme osoitetiedot Meitan verkkosivuilta.
- Jos sinulla on useampia työnantajia, joiden palkanlaskennan Meita hoitaa: ilmoita verokorttia toimittaessa, haluatko käyttää samaa verokorttia useammalle työnantajalle. Mikäli saat tuloja useammalta työnantajalta ja olet toimittanut näille saman verokortin, muistathan myös seurata tulorajan täyttymistä palkkalaskelmiltasi.
- Lähetä palkanlaskentaan aina verokorttisi - esimerkiksi päätös verokortista ei ole palkanlaskentaan kelvollinen asiakirja!