Asiak­kaan valmis­tau­tu­mi­nen tukee sujuvaa laitetoimitusta

,
Tässä kuvassa meitalainen pakkaa toimitettavia tavaroita autoon

Meitan asiakas­or­ga­ni­saa­tioi­den työnte­ki­jöille tehdään laite­toi­mi­tuk­sia eri syistä. Yleisin niistä liittyy laitteen elinkaa­ren (eli vuokra-ajan) ja laitteen takuu­ajan päätty­mi­seen. Toisi­naan asiak­kaan käytössä ollut laite saattaa hajota tai olemassa oleva laite on korvat­tava esimer­kiksi tehok­kaam­malla laitteella. 

Meitalla laite­toi­mi­tuk­sia koordi­noi­vat Laittei­den elinkaa­ri­pal­ve­lu­jen asian­tun­ti­jat, kuten ajojär­jes­te­li­jöinä toimi­vat palve­lu­koor­di­naat­to­rit. He kontak­toi­vat asiak­kaan eli sinut, kun esihen­ki­lösi tekemä laite­ti­laus saapuu Meitalle esiasen­nuk­sen tehneeltä toimit­ta­jalta. Meita­lai­nen sopii kanssasi kanssa toimi­tusa­jan sekä selvit­tää, tuleeko laittee­seesi asentaa esimer­kiksi jokin erityi­nen ohjelma ja mihin itse tilaus toimitetaan.

Laite­toi­mi­tuk­sen onnis­tu­nee­seen läpivien­tiin vaikut­taa moni asia

Kun laitteen toimi­tusai­kaa varataan, sinulta pyyde­tään kannan­ot­toa uudelle laitteelle tehtä­viin asennuk­siin. Laite­toi­mi­tuk­sia tehdään niin henki­lö­koh­tai­sessa työkäy­tössä oleville kuin yhteis­käy­töl­li­sille laitteille, joita löytyy esimer­kiksi sairaa­loista ja kirjas­toista. Nämä saatta­vat sisäl­tää erityi­siä ohjel­mis­toja ja lisens­si­so­vel­luk­sia tai lisälait­teis­toa, kuten silmä­ka­me­roita, viiva­koo­din­lu­ki­joita ja ranne­ke­tu­los­ti­mia. Sinun kannat­taa tuoda kaikki tällai­set poikkea­vuu­det ilmi ajanva­rauk­sen yhtey­dessä, jotta niihin osataan ennakolta varau­tua. Voit käydä ennak­koon keskus­te­lua laitteelle tarvit­ta­vista asennuk­sista oman esihen­ki­lösi tai kolle­goi­desi kanssa. Tietoa erityis­tar­peista voi olla kirjat­tuna myös laite­re­kis­te­riin, johon asiakas­or­ga­ni­saa­tion laite­vas­taava pääsee.

Sinun tulisi etsiä valmiiksi laittee­seen liitty­vät lisälait­teet, kuten sen oma virta­lähde. Tämä tulee liittää mukaan myös silloin, kun telakka palau­te­taan. Koska tieto­ko­neen paikal­li­selle levylle ei saa tallen­taa mitään, on yksi tärkeim­mistä ennak­ko­teh­tä­vis­täsi varmis­taa tiedos­to­jesi sijainti. Mikäli tiedos­toja on sijoi­tettu esimer­kiksi työpöy­dälle, tulee sinun siirtää ne oman laitteesi verkkoa­se­malle tai OneDri­veen. Muutoin tällai­set paikal­li­sesti tallen­ne­tut tiedos­tot häviä­vät vaihdossa.

Molem­mille osapuo­lille sopivalla kalen­te­ria­jalla tavoi­tel­laan jouhe­vaa toimi­tusta. Meita­lai­nen saapuu luoksesi käyttö­val­miiksi viimeis­tel­lyn laitteen kanssa, jolloin tehtä­vä­näsi on testata laitetta muun muassa kirjau­tu­mi­sen osalta. Tällä pyritään nopeut­ta­maan toimi­tusta sekä lyhen­tä­mään työnte­koosi kohdis­tu­vaa katkosta. Samalla meita­lai­nen pääsee jatka­maan vaivat­to­masti matkaansa muihin vaihto­koh­tei­siin, joita on reiti­tetty samalle suunnalle. Siksi on tärkeää, että molem­mat – niin meita­lai­nen kuin sinä – olette paikalla ennalta sovit­tuna ajankohtana.

Meita asentaa laitteille sovitut sovel­luk­set ja vie vanhat laitteet mukanaan

Meita huoleh­tii laitteelle asiakas­or­ga­ni­saa­tion kanssa sovitut sovel­luk­set. Se tarkoit­taa, että meita­lai­set eivät voi asentaa työase­mille mitä tahansa sovel­luk­sia vaan niillä pitää olla asiakas­or­ga­ni­saa­tion hyväk­syntä esimer­kiksi tieto­turva- ja tieto­suo­ja­nä­kö­kul­mista käsin. Kun saat uuden laitteen, huomioit­han, ettei sen työpöy­dälle ole luotu sovel­luk­sille omia pikaku­vak­keita. Löydät ne Windows-painik­keen takaa sekä laitteen työka­lu­ri­vin hakutoi­min­toa käyttämällä. 

Kun laite­vaihto on tehty, meita­lai­nen ottaa vanhan laitteen mukaansa ja toimit­taa sen logis­tiik­ka­kes­kuk­seen tieto­tur­val­li­seen poistoon. Muutoin vaarana voisi olla, että laite unohtuisi työsken­te­ly­ti­loi­hin eikä sitä saataisi asian­mu­kai­sesti palau­te­tuksi. Tällöin käyttä­mä­tön laite voisi olla pitkään­kin jatko­vuo­kralla, joka toisi organi­saa­tiol­lenne tarpeet­to­mia lisäkus­tan­nuk­sia. Jos havait­set tällai­sia unohtu­neita laitteita, teethän niistä joko palve­lu­pyyn­nön Meitta­riin tai poisto­pyyn­nön laite­re­kis­te­riin.

Entä jos laite­toi­mi­tuk­sen jälkeen ilmenisi jotakin haasteita?

Mikäli huomaat, että laitteelta puuttuu sovittu sovel­lus, teethän siitä palve­lu­pyyn­nön Meitta­riin. Jos kävisi niin ikävästi, että uusi laitteesi rikkou­tuisi, siitä syntyisi omat proses­sinsa. Käytän­nössä asia etenisi Meitta­riin tekemäl­läsi palve­lu­pyyn­nöllä Meitalle, joka hoitaisi takuu­asian. Samalla mietit­täisi varalait­teen käyttö. Niitä löytyy Meitan varas­tosta, jollei organi­saa­tiol­lasi ole niitä valmiina. Toisi­naan laitteesta voi hajota jokin osa, joka ei kuiten­kaan estä sen käyttöä. Tällöin sinun vastuul­lasi olisi tilata laitteelle huolto Meitta­rin palvelupyynnöllä.

Joskus voi myös sattua tilanne, joissa laite ei vastaa­kaan ennakko-odotuk­siasi. Tällöin tilauk­sen tekijälle on mitä ilmei­sem­min sattu­nut jokin erehdys ja siksi sinun tulisi kontak­toida laitteesi tilaaja – kuten esihen­ki­lösi tai laite­vas­taava – verkko­kaup­pa­ti­lauk­sen tarkis­ta­mista varten. Jos tilaaja ei näe tilausta, hänen tulee tehdä siitä Meitalle palve­lu­pyyntö. Laitetta ei voida kuiten­kaan palaut­taa, koska se on ehtinyt mennä leasin­giin. Tällöin organi­saa­tiosi päättää, pitääkö henkilö saadun laitteen vai sijoi­te­taanko se jonkun toisen käyttöön. Vasta tämän jälkeen toisen, korvaa­van laitteen tilaa­mi­nen on mahdollista.

Oliko tästä sivusta hyötyä? 

Kerro meille, mitä mieltä olit sivusta. Huomioimme palaut­teen Asiakas­pis­teen kehit­tä­mi­sessä. Palaute annetaan anonyymisti. 

Kiitos arvios­tasi – hienoa, että sivusta oli sinulle hyötyä! 

Pahoit­te­lut, ettei sisältö vastan­nut odotuksiasi! 

Kerro, miten voimme paran­taa sisältöä?