Huolehdi, että palkanlaskennalla on käytössä ajantasainen verokorttisi
Verokortin toimittaminen on palkansaajalle tärkeä asia – etenkin työsuhteen alussa. Verottajan ohjeen mukaan palkanlaskenta joutuu toimittamaan ennakonpidätyksen 60% mukaan palkasta, mikäli verokortti ei ole palkanlaskennan käytettävissä palkka-aineiston muodostushetkellä (aineistopäivä).
Varmista, että verokorttisi tuloraja riittää loppuvuodelle
Jokaisen palkansaajan tulee huolehtia myös oman verokorttinsa tulorajan riittävyydestä. Lue verottajan tarkempi ohje tulorajan tarkistamiselle täältä. Mikäli ennakonpidätyksen määrää on tarpeen muuttaa loppuvuodelle, voit tehdä muutosverokortin OmaVerossa ja toimittaa verokortin tiedot Meitaan (poislukien EK HVA:n ja Siun Soten palkansaajat).
Miksi on tärkeää huolehtia oman tulorajansa riittävyydestä?
Jos palkansaajan tuloraja ei riitä, joutuu palkanlaskenta toimittamaan ennakonpidätyksen verokortilla näkyvän lisäprosentin mukaan. Tämä voi aiheuttaa tilipäivänä ikävän yllätyksen, joten huolehdithan tulorajan riittävyydestä oma-aloitteisesti.
Tarkista tarvittaessa Tulorekisterin tietosi
Palkansaajat voivat tarkistaa Tulorekisteristä vuoden 2023 palkkatietojen oikeellisuuden. Pääset tarkastamaan tiedot täältä. Mikäli havaitset palkkatiedoissa virheitä, tee niistä korjauspyyntö Meitalle Meittari Itsepalvelukanavan kautta tai sähköpostitse.