Mitä sinun tulee tehdä ennen eläkehakemuksen täyttämistä?
Ennen vanhuuseläkkeelle hakeutumista sinun on hyvä tarkistaa työeläkeotteesi Kevan Omat eläketietosi-palvelussa. Sovi ennen eläkehakemusten tekemistä työnantajasi kanssa eläkkeelle siirtymiseen ja työsuhteen päättymiseen liittyvät asiat ja irtisanoudu työnantajasi määrittelemällä tavalla.
Miten eläkehakemus tehdään?
Eläkehakemus täytetään Kevan sivuilla Omat-eläketietosi palvelussa. Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, joten tarvitset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin palveluun kirjautumiseksi. Eläkehakemus on hyvä täyttää vasta noin kaksi kuukautta ennen eläkkeelle jäämistä. Näin kaikki palkkatiedot ovat ehtineet siirtyä Tulorekisteristä Kevalle. Saat apua hakemuksen täyttämiseen tarvittaessa Kevan asiakaspalvelusta.
Jos sinulla ei ole käytössä internetiä eläkehakemuksen täyttämiseen?
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta täyttää eläkehakemusta sähköisesti Kevan Omat eläketietosi-palvelusta, voit käydä täyttämässä paperisen eläkehakemuksen Kelan toimistoilla. Saat apua paperisen hakemuksen täyttämiseen Kelan asiakaspalvelusta.
Miten Meita voi auttaa eläkeprosessissa?
Tiedot työsuhteesi päättymisestä siirtyvät HR- järjestelmään irtisanoutumisesi jälkeen. Meitan henkilöstöpalveluiden asiantuntija laskee sinulle kertyneet lomapäivät ja julkaisee ne näkyviin HR-järjestelmään. Viimeiset lomajaksosi voit hakea HR-järjestelmän kautta ja saat lomajaksojen määrittämiseen apua tarvittaessa esihenkilöltäsi.
Saat lopputilisi maksuun viimeisen työssäolokuukauden päättymiseen mennessä. Voit olla yhteydessä Meitan asiakaspalveluun, jos sinulle herää kysyttävää työsuhteen päättymisestä, lomasaldosta tai lopputilistä. Meitan asiantuntijat voivat ohjata sinut tarvittaessa olemaan yhteydessä Kevan asiakaspalveluun.
Tarvitsenko verokortin eläkettäni varten?
Tarvitset eläkettä varten uuden verokortin, sillä eläkettä verotetaan eri tavalla kuin palkkaa. Tilaa eläketulon verokortti hyvissä ajoin ennen ensimmäistä eläkkeenmaksua. Muutoin eläkkeestä tehdään 40 %:n ennakonpidätys.
Verokortin eläkettä varten saat verkosta osoitteesta vero.fi/verokortti puhelimitse numerosta 020 697 000 (ma–pe klo 9–16.15, puhelun hinta pvm./mpm.) tai verotoimistosta.
Verohallinto toivoo asiakkaidensa käyttävän ensisijaisesti verkkopalvelua.
Eläketulon verokorttia varten tarvitset eläkepäätöksen alkavasta eläkkeestä. Näet eläkepäätöksestä tulevan eläkkeesi määrän ja voit tämän perusteella laskettaa verokorttisi. Tarvitset verokortin laskentaan myös tiedot alkuvuoden tuloista, ennakonpidätyksistä ja vähennyksistä. Verohallinto toimittaa uuden verokortin suoraan Kevaan.
Ensimmäisen eläkkeen maksuvuoden jälkeen Keva saa eläkkeesi ennakonpidätystiedot vuosittain suoraan verohallinnolta.